Stacja paliw pod własną marką? Czy to się opłaca?

Stacja paliw pod własną marką? Czy to się opłaca?

Nawet w czasach kryzysowych paliwo jest produktem, z którego nie zrezygnujemy na pewno. W sytuacji niepewności ekonomicznej i politycznej staje się wręcz podstawą bezpieczeństwa. Podobnie jak żywność, środki higieny osobistej i leki, paliwo służy zaspokojeniu podstawowych potrzeb i popyt na nie będzie istnieć zawsze.

Tendencje na rynku paliw płynnych

Po okresie lockdownu branża powoli się stabilizuje i możemy mówić o tendencji wzrostu o około 4-5% rocznie — podają analitycy Pekao w artykule dla portalu Cire*. Wojna na Ukrainie to dodatkowy czynnik, który nakręcił biznes paliwowy na całym świecie. Największe spółki paliwowe notują rekordowe zyski. POPiHN twierdzi, że konsumpcja paliw w pierwszym kwartale 2022 wyniosła 8,7 mln m sześc. i była o 12% wyższa od wyniku z I kw. 2021 r.**, więc można stwierdzić, że ten ogromny rynek ma stabilną tendencję do wzrostu.

Tort detalicznej dystrybucji paliwa w dużym stopniu dzielą spółki ogólnopolskie, jednak w mniejszych miejscowościach wciąż można otworzyć prywatną stację benzynową bez obaw przed konkurencją. Otwarcie stacji benzynowej w dużym mieście również ma pozytywne perspektywy, ale będzie wymagać znacznie większych inwestycji.

Sprzedaż paliw zawsze była dochodowym, ale też kapitałochłonnym i wymagającym biznesem. Zdecydowanie jest to rodzaj inwestycji długoterminowej. Szacunkowy czas zwrotu to 5-15 lat, w zależności od stopnia skomplikowania projektu i obecności dodatkowych usług, które maksymalizują zysk i decydują o rentowności.

Biznes paliwowy – jak maksymalizować zysk?

Spora część zysków stacji benzynowych w Europie pochodzi ze świadczenia dodatkowych usług oraz sprzedaży produktów spożywczych i motoryzacyjnych. Już na etapie planowania budowy warto pomyśleć o sklepikach, myjniach bezdotykowych, warsztatach tuż przy stacji. Sprzedaż artykułów motoryzacyjnych, chemii samochodowej, olejów zwiększa średnią kwotę paragonu i jest przewagą konkurencyjną. Marża w takich sklepach jest naturalnie większa, a w niedzielę pełnią one funkcję sklepów osiedlowych. Poza tym zdarzają się sytuacje, kiedy klient pilnie potrzebuje np. płyn odmrażający i przy okazji zatankuje samochód na naszej stacji.

Kolejny czynnik, wpływający na zysk to lokalizacja i wygląd stacji paliw. Miejsce przy ruchliwej drodze lub na osiedlu, gdzie jeszcze nie ma stacji prywatnej lub sieciówki to ideał, jednak nawet mając konkurentów tuż obok, pozostaje nam skuteczne narzędzie do przyciągania klientów — atrakcyjny wygląd stacji. Nowoczesny i perfekcyjny design stacji benzynowej kojarzy się z profesjonalizmem, wysoką jakością produkcji oraz komfortem użytkowania. Tworząc ładne i przyjazne kierowcom miejsce, zdobywamy lojalność klientów i gwarancję, że będą wybierać nas nawet przy wyższych cenach na paliwo.

Czy warto inwestować w stację paliw?

Biznes paliwowy jest wysokodochodowy, ale nie jest polecany dla początkujących przedsiębiorców. Budowa stacji paliwowej jest projektem wieloetapowym i wymaga sporych inwestycji i doświadczenia, jedna przy doborze odpowiednich podwykonawców i właściwym zarządzaniu zwróci się w ciągu min. 5 lat i wtedy będzie można liczyć na spore zyski oraz tworzenie całej sieci stacji paliw pod własną marką.

Źródła:

**-https://www.cire.pl/artykuly/serwis-informacyjny-cire-24/popihn-po-i-kw-2022-r-konsumpcja-paliw-plynnych-byla-o-12-proc-wyzsza-niz-w-i-kw-2021-r

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.

Porozmawiamy?